Wednesday, February 13, 2019

جزئیات جدید از اعدام دو تن از شهروندان بلوچ در زندان مرکزی کرمان

در آذرماه  سالجاری ، دوازده تن از زندانیانی که با جرائم مربوط به مواد مخدر بودند در زندان مرکزی کرمان اعدام شدند .
به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از کمپین فعالین بلوچ در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۹۷، دوازده زندانی بلوچ با اتهام  “قاچاق مواد مخدر” اعدام شدند، که دو نفر از این افراد به نام های یوسف شه بخش فرزند جلال الدین و جلیل شه بخش فرزند خدابخش که نسبت خویشاوندی  برادر زاده  و عمو با همدیگر داشتند محرز شد. این دو زندانی هشت سال پیش در شهرستان کهنوج بازداشت، و بعد از صدور حکم اعدام به زندان مرکزی کرمان منتقل شدند. به گفته منابع خبری مطلع  هنگام یورش ماموران انتظامی جهت بازداشت این دو نفر، و با وجود تفتیش کامل خانه، هیچگونه وسیله غیر مجازی کشف نشد، اما بعدا در صورت جلسه بازداشت دو قبضه اسلحه کلاشینکف به اسم آنها ثبت شد که در نتیجه شکنجه و فشار متهمان ناچار به اعتراف شده و مالکیت اسلحه ها را قبول کردند. یک منبع آگاه دراین باره گفت: “یوسف و جلیل شه بخش به اتهام حمل و نگهداری اسلحه محکوم به اعدام شدند، که رسانه های داخلی از اعدام قاچاقچیان از آنها نام بردند.” شايان ذكر است كه خواهر يوسف در مورد واپسین ملاقات که معمولا برای خداحافظی زندانیان با خانواده انجام میشود، گفته است: ” برادر و عمویش را به نوبت در آغوش گرفته و احساس کرده که قلب برادرش یوسف به شدت به تپش افتاده و توقع نداشته است كه حكم اعدام در حقش اجرا شود، اما جلیل خونسرد بوده.”
اسدالله شه بخش از زندانیان سابق  سیاسی  است  که در زمان دانشجوئی در شهرستان زاهدان به علت عضویت در انجمن جوانان صدای عدالت با دبیر کلی یعقوب مهرنهاد بازداشت شده بود، اینبار بعد از تعقیب و گریز در کرمان با اصابت گلوله زخمی و  بازداشت  شد و به اتهام حمل مواد مخدر و به اعدام محکوم شد.
لازم به  ذکر است، انجمن صدای عدالت، نهادی مدنی، مستقل و مردمی بود که با اخذ اعتبارنامه از سازمان ملی جوانان از سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را آغاز کرد. یعقوب مهرنهاد دبیر این انجمن و روزنامه نگار در سیستان و بلوچستان اعدام محکوم شد.
با توجه به اينكه قانون لغو مجازات اعدام مواد مخدر در سال ۱۳۹۶ تصويب مجلس شد، كه شامل حال اغلب متهمين مواد مخدر بلوچ است، اما كما كان دستگاه اعدام بر گردن متهمان بلوچ همچنان فعال است.
با استناد به ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر به صراحت بر حق افراد  از برخورداری رفتاری مناسب که در شان و شخصیت انسانی افراد باشد تاکید شده است.  همچنین برخورداری از حق دادرسی عادلانه از جمله حقوق سلب ناشدنی است که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر بر آن تاکید شده است.
گزارشگران دوره ای حقوق بشر در امور ایران بدفعات صدور و اجاری احکام اعدام در ایران را محکوم کرده آن را ناقض کرامت انسانی افراد می دانند.

No comments:

Post a Comment