Thursday, October 4, 2018

۵ اکتبر روز جهانی معلم 

🔴 حق تحصیل مستلزم برخورداری از  حقِ داشتنِ یک معلم شایسته (کارآمد) است.

مراسم سالیانه  «روز جهانی معلم»  که  از سال ۱۹۹۴  در پنجم اکتبر  برگزار میشود  یادآور سالروز تصویب بیانیه مشترک سازمان بین الملی کار / یونسکو (۱۹۶۶) پیرامون وضعیت معلمان است. این بیانیه، معیارهای مربوط به حقوق و  وظایف معلمان و استانداردها ی لازم برای آماده سازی اولیه ، تحصیلات عالی  ، استخدام، اشتغال و شرایط  یادگیری و آموزش را  تعیین می کند. توصیه های مربوط به وضعیت آموزش کارکنان آموزش عالی در سال ۱۹۹۷ در تکمیل توصیه نامه ی سال  ۱۹۶۶ در قالب کارکنان آموزشی و تحقیقی در آموزش عالی تصویب شد.  
 با اتخاذ چهار هدف توسعه پایدار در مورد آموزش و هدف ویژه (SDG 4.c) به رسمیت شناختن معلمان به عنوان رمز موفقیت  در موضوع  ۲۰۳۰ آموزش ، روز جهانی معلم ( WTD) فرصت مناسبی برای نشان دادن پیشرفتها  و بازتاب دادن راه های  مقابله با چالش های باقیمانده در زمینه ارتقاء حرفه تدریس شده است. 
امسال ضمن تجلیل روز جهانی معلم، به  جامعه جهانی یادآوری می کنیم که "برخورداری از حق تحصیل مستلزم برخورداری از حق داشتن یک معلم شایسته و کارآمد است." این موضوع به نشانه ی  هفتادمین سالگرد تصویب  اعلامیه جهانی حقوق بشر  (۱۹۴۸)  انتخاب شد ، که در آن حق تحصیل  به عنوان یک اصل اساسی کلیدی شناخته میشود . حقی که بدون معلمان لایق و شایسته  تحقق نمی یابد.
یکی از چالش های اصلی در تحقق یافتن این حق ، کمبود مداوم معلمان در سراسر جهان است.  حدود ۲۶۴  میلیون کودک و نوجوان بازمانده از تحصیل در سطح جهانی وجود دارد و  با توجه به مطالعات آماری یونسکو برای دستیابی به اهداف آموزشی  ۲۰۳۰  در سطح  ابتدایی و متوسطه،  نیاز به استخدام نزدیک به ۶۹ میلیون معلم جدید در سراسر جهان ضروری است  .
کمبود معلم  در میان قشرهای آسیب پذیر چشمگیرتر است از جمله - دختران، کودکان معلول، کودکان پناهنده و مهاجر و کودکان فقیری که در مناطق روستایی یا دور افتاده زندگی می کنند.
پایه و اساس  حق تحصیل ،  بهره مندی از وجود معلمان آموزش دیده و  شایسته ( کارآمد)  می باشد.
روز جهانی معلم با همکاری مشترک یونیسف، سازمان ملل متحد، سازمان بین المللی کار و آموزش بین المللی شکل گرفت .

منبع : https://en.unesco.org/commemorations/worldteachersday



No comments:

Post a Comment