Thursday, September 20, 2018

مروري بر مبارزات معلمان از حسن رشدیه تا محمد حبیبی

مروري بر مبارزات معلمان از حسن رشدیه تا محمد حبیبی 

✍️حبیب رضاپور
((بخش دوم))
و اما در دوران محمدرضا
در ۱۸ بهمن ۱۳۳۹ باشگاه مهرگان که در واقع سازمان صنفی معلمان بود، قطعنامه‌اي در مورد افزایش حقوق معلمان تصویب کرد. در مقاله‌اي که در اسفند ۳۹ در روزنامۀ کیهان چاپ شده چنین نوشته شده است: «معلمین می‌گویند حقوق یک دبیر سابقه‌دار لیسانس کمتر از حقوق یک مستخدم جزء در سازمان برنامه یا شرکت ملی نفت است. یک لیسانس در وزارت فرهنگ ماهی ۴۰۰ تومان می‌گیرد. ولی لیسانسۀ دیگر با همان تحصیلات و پایۀ معلومات در یک سازمان دولتی دیگر ۲۵۰۰ تومان دریافت می‌کند.» 
روز ۱۲ اردیبهشت ۱۳۴۰ با اعلام اعتصاب، تمامی مدارس تهران تعطیل شد. و معلمان به میدان بهارستان آمده و جلو مجلس جمع شدند . جمیعت هر لحظه افزوده می‌شد.
که پس از مدتي معلمان با پیکر خونین سه معلم روبه‌رو شدند. دو نفر توسط چاقو زخمی شده بودند و یک نفر از ناحیۀ سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود. که پیکر خونین دکتر خانعلی بر روی دستان معلمان با شعار «کشتند یک معلم را» به بیمارستان بازرگان منتقل شد. تظاهرات معلمان و کشته شدن دکتر خانعلی، فضای سیاسی ایران را از رکود خارج کرد و بار دیگر شاه تخت خود را لرزان دید. و در پیروزی انقلاب 57 بیشتر معلمان و دانش‌آموزان نقش عمده‌اي را دارا بودند. 
از سال ۱۳۷۸ تعدادي از معلمان آگاه و دلسوز که از وضعیت آموزشی و معیشتی و منزلتی معلمان ناراضی بودند به‌صورت خودجوش هیأت مؤسس کانون صنفی معلمان را تشکیل دادند. و در همین سال مجوز تأسیس کانون از طرف وزارت کشور صادر شد. و در بعضی از استان‌ها تا به الان سه بار انتخابات هیأت مدیرۀ کانون صنفی فرهنگیان برگزار شده است. که معلمین در این انتخابات شرکت کرده‌اند. از جمله اهداف کانون صنفی فر هنگیان از این قبیل است: ۱- دفاع از حقوق فرهنگیان؛ حقوق مادی و معنوی 
۲- ایجاد وحدت و همبستگی بین معلمان. 
۳- ایجاد زمینۀ آموزش رایگان. 
۴- مبارزه با خصوصی‌سازی مدارس. 
۵- آموزش برای همه و برابر .
۶- مشارکت معلمان در تصمیم‌گیری آموزش وپرورش. 
در این مدت معلمان زیادي هزینه داده‌اند؛ از جمله: زندان و اخراج از کار و تبعید و... معلماني چون رسول بداقی، علی اکبر باغانی، محمود بهشتی لنگرودی، اسماعیل عبدی، محسن عمرانی، عبدالرضا قنبری و محمد حبیبی* و... که همانند معلمیني چون صمد بهرنگی، توران میرهادی، حسن رشدیه، ابراهیم فخرایی، نقش مهمي در بیداری مفهوم آموزش برای همه و آموزش رایگان و دفاع از حقوق دانش‌آموزان و معلمین را داشته‌اند.
o
* محمد حبیبی معلم عضو کانون صنفی معلمان اخیراً طی حکمي ناعادلانه به دلیل فعالیت‌های صنفی خود به ده سال و نیم زندان، دو سال ممنوعیت از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و 74 ضربه شلاق محکوم شده است. این در حالي‌ست که معلمین دیگري چون محمود بهشتی نیز هم اکنون به‌خاطر عضویت در کانون صنفی معلمان در زندان به سر می‌برند؛ کانون صنفی معلمان علاوه بر حقوق همصنفان خود، خواهان تحصیل و آموزش رایگان برای همۀ کودکان است. حقي که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و خصوصی‌سازی هر چه بیشتر مدارس، ضرورت تأکید بر آن بیش از پیش احساس می‌شود. دستگیری‌ها و ایجاد فضای رعب بین فعالین معلمان، حاصلي جز نا امنی فضای آموزش و آسیب بیشتر بر کودکان این سرزمین ندارد. شورای نویسندگان اؤجا ضمن اعتراض به حکم ناعادلانۀ محمد حبیبی خواستار به رسمیت شناختن فعالیت کانون‌ها و تشکل‌های کشور و آزادی فوری همۀ معلمین در بند است. 
منبع : 

ماهنامۀ گیلانˇ اؤجا

No comments:

Post a Comment