Wednesday, September 5, 2018

کودکان زباله گرد و گوش بُرها

مصطفی سلیمی، شهردار منطقه ۳ تهران در مورد پسر بچه زباله گردی که کلیپ آن و حکایت بریدن گوشهایش چند روزی است در فضای مجازی دست به دست می شود گفته :
 "فیلم ساختگی بوده و او بازیچه دستان افراد سودجو قرار گرفته" 
آقای شهردار با پسرک زباله گرد، عکسی هم گرفته تا هم گوش های سالم او را نشان دهد و هم پیمانکارانش را از اتهام گوش بُری تبرئه کند.

🔹حالا شما همین طور که به گوش های فاروق در تصویر زیر نگاه می کنید، به چین و چروک های چهره ی تکیده و رنجور این نوجوان زباله گرد هم نگاهی بیاندازید! به نظرتان او‌ چقدر شبیه کودکان عادیِ هم سن و سال خودش است؟ اصلاً از چهره اش بگذرید؛ فکر می کنید زندگی او چقدر شبیه همسالانش است؟ کجا زندگی می کند؟ کجا میخوابد؟ هر روز چند ساعت سر و دستانش را در مخازن زباله فرو میبرد و در سطل آشغال های شهر غرق می شود تا لقمه نانی برای خوردن پیدا کند؟

🔹آری گوش های پسرک ظاهراً سر جایش است. گوش هایی که شاید با تیغ ریش تراشی بریده نشده باشند؛ اما گوش های کودکان زباله گرد سال هاست که توسط مافیای میلیاردیِ پسماند، بریده می شوند. کودکان زباله گرد سالهاست که به بخش جدایی ناپذیرِ نظام سود و سرمایه در جامعه ما بدل شده اند؛ پدیده شومی که محصول سازماندهی کودکان کار توسط باندهای مافیایی برای جمع آوری و تفکیک پسماند است؛
این حکایت دیگر مانند آن کلیپ، جعلی و ساختگی نیست هرچند اینبار نه فقط فاروق که صدها کودک مثل او بازیچه ی دستان باندهای سودجویی قرار گرفته اند که نه معاون اول رئیس جمهور و نه نماینده مجلس و شورای شهر و نه شهردار به فکر گوش بریده ی آنها نیست!

No comments:

Post a Comment